Isnin, 19 Oktober 2015

DAFTAR PERNIAGAAN

Assalammualaikum saudara saudari semua..
lama tak tengok lubuk ni...
ok la nk pendek kan certia kali ini aku nak kongsi pengalaman aku bukasyarikat pla...mana la tau berguna untuk kamu yg ingin memulakan perniagaan...hihihi..

buka syarikat kena daftar kat dewan bandaraya/majlis daerah yang berdekatan...
pastu cari la orang yang mengurus lesen perniagaan...
pastu bagi la maklumat2 yang dikehendaki...contoh seperti nama syarikat yang kamu nak guna....
pastu bagi la nama bidang yang kamu nak niagakan...contoh membekal makanan ke...
buat bayaran...





http://rostinimajin.blogspot.com

Khamis, 26 Februari 2015

RUKUN IMAN & RUKUN ISLAM

ASSALAMMUALAIKUM WBT....


RUKUN IMAN
      BERIMAN KEPADA ALLAH SWT
      BERIMAN KEPADA PARA MALAIKAT 
      BERIMAN KEPADA KITAB AL-QURAN
      BERIMAN KEPADA PARA RASUL
      BERIMAN KEPADA HARI AKHIRAT
      BERIMAN KEPADA QADA DAN QADAR


RUKUN ISLAM
MENGUCAP DUA KALIMAH SYAHADAH
 SOLAT LIMA WAKTU
BERPUASA DI BULAN RAMADHAN
MENGELUARKAN ZAKAT
MENUNAIKAN HAJI DI MEKAH BAGI YANG MAMPU






http://rostinimajin.blogspot.com

Isnin, 16 Februari 2015

AMALAN CUKUR JAMBUL / BERGUNTING

pandangan ustaz hassan din

assalammualaikum wbt n 1 malaysia.....aku tetap mencari ilmu...dan ilmu ini juga boleh dimanfaatkan oleh mereka2 yang memerlukannya kemudian mengamalkannya...

amalan cukur jambul atau pun di daerah kami dikenali sebgai bergunting diadakan sempena menyambut kehadiran orang baru dalam keluarga...berpandukan kepada syariat islam, istilah cukur jambul sebenarnya tidak wujud dan tidak selari dengan sunnah rasulullah saw.....malah amalan ini juga dipercayai berasal daripada kepercayaan masyarakan india yang beragama hindu...


dalam islam, rasulullah saw bersabda,

"Tiap-tiap anak itu tergadai dengan akikahnya yang disembelih untuk dia ketika hari ketujuh dan dicukur, lalu diberi nama."

( riwayat ahmad dan disahkan oleh turmudzi )

berdasarkan kepada hadis ini, ulama menyatakan bahawa rasulullah saw menggalakkan umat islam yang dikurniakan cahaya mata supaya melakukan akikah pada hari ketujuh....

kemudiannya, daging akikah tersebut diagih2kan kepada golongan fakir miskin....mengikut sunnah, apa yang dilakukan oleh baginda kepada cucunya, hasan dan husin apabila jatuh ke hari ketujuh diadakan akikah adalah memberikan nama dan mencukur rambut mereka berdua...rambut tersebut ditimbang dan disamakan dengan nilai perak dan kemudiannya disedekahkan kepada fakir miskin....bagaimanapun, ulama hari ini menyatakan, emas boleh digunakan bagi menggantikan perak...

bahkan, mengikut islam juga pada hari ketujuh akan dilakukan tahnik...jelas pagawai agama istana negara, datuk abu hassan din al-hafiz...

apa kata ustaz hassan din?

menurut beliau, amalan tahnik adalah memasukkan sesuatu yang manis seperti manisan madu lebah atau buah tamar yang dihancurkan dan memalitkan ke lelangit bayi....

sebaliknya cecair manis hanya disapukan ke bibir bayi dan bukannya ke dalam mulut sebgaimana yang disunahkan oleh rasulullah saw...

islam menggalakkan amalan mencukur rambut bayi sehingga botak supaya segala kekotoran yang keluar daripada rahim dapat dibuang dan membolehkan rambut baru tumbuh dengan sihat...

sebahagian masyarakat islam hari ini tidak mencukur rambut anak-anak hingga botak...sebaliknya mengadakan upacara cukur jambul sebagai adat dan tradisi yang telah dilakukan sejak turun temurun...tambah mengelirukan, rambut yang digunting itu dimasukkan ke dalam buah kelapa...

memandangkan terdapat beberapa perkara yang jelas bertentangan dengan ajaran islam, maka ulama berpendapat mengamalkan adat cukur jambul adalah bidaah dan khurafat...paling menyedihkan apabila terdapat segelintir umat islam yang cuba menghidupkan kembali kepercayaan seperti ini....

mencukur jambul bayi hukumnya makruh kerana ia sejenis "qaza" yang dilarang oleh rasulullah saw [shahih al-bukhari, no:5920] "qaza" ialah mencukur sebahagian rambut di mana2 bahagian kepala sementara dibahagian lain rambut dibiarkan [fsth al-bari, jld. 28, ms. 832]

"qaza" dilarang kerana ia mencacatkan kepala seseorang termasuk kepala bayi dan ia menyerupai fesyen sebahagian orang bukan islam....sekalipun hukumnya makruh, mana2 ibubapa yang beriman kepada Allah swt lagi mengharapkan keredhaanNya akan berusaha menjauhi sesuatu yang dilarang oleh Rasulullah saw....

selain itu ada juga ibubapa yang sekadar menggunting beberapa helai rambut bayi..praktik ini tidak memiliki apa2 manfaat sama ada dari sudut agama mahu pun selainnya...

http://rostinimajin.blogspot.com

SEBUTIR KURMA


selesai menunaikan ibadah haji...ibrahim bin adham rahimahullah berniat ziarah ke masjid al-aqsa.... untuk bekal di perjalanan, ia membeli 1 kg kurma dari pedagang tua dekat masjidil haram....

setelah kurma ditimbang dan dibungkus, ibrahim melihat sebutir kurma tergeletak didekat timbangan...menyangka kurma itu bagian yang dibeli, ibrahim memungut dan memakannya....setelah itu dia berangkat menuju al-aqsa....4 bulan kemudian....ibrahim tiba di al-aqsa...seperti biasa, dia suka memilih sebuah tempat beribadah pada sebuah ruangan di bawah kubah sakhra...dia solat dan berdoa khusyuk sekali....tiba2 dia terdengar percakapan dua malaikat tentang dirinya....

" itu ibrahim bin adham, ahli ibadah yang zuhud dan warak yang doanya selalu dikabulkan Allah swt ". kata malaikat yang satu.

" tetapi sekarang tidak lagi. doanya ditolak kerana empat bulan yang lalu dia memakan sebutir kurma yang jatuh dari meja seorang pedangang tua di masjidil haram." jawab malaikat yang satu....

ibrahim bin adham terkejut sekali...dia terhenyak...jadi selama empat bulan ini ibadahnya, solatnya, doanya dan mungkin amalan2 lainnya tidak diterima oleh Allah swt gara2 memakan sebutir kurma yang bukan haknya...."astagfirullah alazim"...ibrahim beristighfar...dia terus berkemas untuk berangkat lagi ke mekah menemui pedangang tua penjual kurma untuk meminta dihalalkan sebutir kurma yang telah dimakannya....

setelah sampai di mekah, dia terus menuju tempat penjual kurma itu...tetapi dia tidak menjumpai pedagang tua itu melainkan seorang anak muda...."empat bulan yang lalu saya membeli kurma disini dari seorang pedagang tua...di mana dia sekarang?"...ibrahim bertanya..."sudah meninggal sebulan yang lalu...saya sekarang yang meneruskan pekerjaannya berdagang kurma" jawab anak muda itu.....

"innalillahi wa innailaihi roji'un....kalau begitu kepada siapa saya meminta penghalalan?"...lantas ibrahim menceritakan peristiwa yang dialaminya...anak muda itu mendengar penuh minat...."nah,begitu la"...kata ibrahim setelah bercerita...."engkau sebagai ahli waris orang tua itu, mahukah engkau menghalalkan sebutir kurma milik ayahmu yang terlanjur ku makan tanpa izinnya?"

"bagi saya tiada masalah..in shaa allah saya halalkan...tapi entah dengan saudara2 saya yang jumlahnya 11 orang....saya tidak berani mengatas namakan mereka kerana mereka mempunyai hak waris sama dengan saya..."

ibrahim bertanya," di mana alamat saudara2mu?biar saya temui mereka satu persatu."....setelah menerima alamat, ibrahimbin adham pergi menemui saudara2nya yang lain...biar berjauhan akhirnya selesai juga...semua setuju menghalalkan sebutir kurma milik ayah mereka yang termakan oleh ibrahim....

empat bulan kemudian...ibrahim bin adham sudah berada di bawah kubah sakhra...tiba2 dia terdengar dua malaikat bercakap2...."itulah ibrahim bin adham yang doanya ditolak gara2 makan sebutir kurma milik orang lain..."

"oooo...tidak...sekarang doanya sudah makbul lagi....dia telah mendapat penghalalan dari ahli waris pemilik kurma itu....diri dan jiwa ibrahim kini telah bersih kembali dari kotoran sebutir kurma yang haram kerana masih milik orang lain....sekarang dia sudah bebas..."subhanallah"...

(Sumber: Adakah Allah Selalu di Hatimu, Karangan Ust. Miftah Farid)


http://rostinimajin.blogspot.com


TIPS HILANGKAN KAHAK BAYI


legacy secret trading



tips hilangkan kahak bayi

1)  air kelapa

minum air kelapa yang pure, yang tanpa gula.....nanti kahak keluar melalui hingus atau najis....

2)  madu  

guna madu asli
cara : 1 sudu madu + 1 biji limau nipis + air
kalau baby guna madu + air jak...
guna air zam-zam ( ada molekul penyembuhan ) atau air musoffa

3)   teknik tepuk @ percussion

4)   gas nebulizer 

untuk cairkan kahak...kahak akan keluar melalui najis atau muntah....

5)   rawatan makanan tambahan yang mengandungi omega....ia membantu mencairkan kahak...

6) 2 ulas bawang putih + minyak masak

caranya: bawang putih dibakar hingga lembut....kemudian lenyekkan + sikit minyak masak...pastu lulurkan ke leher, dada dan belakang baby....

7)   daun kaduk + kapur + air

caranya: daun kaduk + kapur + air pastu di ramas2....kemudian lulur ke dada, leher dan belakang baby

8)   kunyit hidup

caranya; bakar kunyit hidup tersebut...kemudia gesek pada lesung batu...pastu ambil air kunyit pada lesung batu dan sapu pada hidung dan dada baby...
***jika hidung bayi masih tersumbat boleh la ambil ibu kunyit sapu di batang hidung sampai ke dahi secara menegak...


thermal steam therapy.....
duduk dekat air humididier beberapa minit atau letak muka atas mangkuk yang mengandungi air panas...

aku sebagai ibu kepada anak2 yang masih kecil ni kena pakar juga la tentang perubatan...bagi aku, aku la doktor dan nurse di rumah...in shaa Allah...


http://rostinimajin.blogspot.com

Sabtu, 14 Februari 2015

CARA & DOKUMEN YANG DIPERLUKAN PINDAH TEMPAT AMBIL LESEN MOTOSIKAL

Assalammualaikum...aku nak kongsi kepada sesiapa yang tertanya2 macam aku dulu la pasal mau pindah tempat pengambilan lesen ni...sebenarnya bukan aku yang nak pindah tapi adik aku..
dulu dia ambil lesen di pulau labuan tapi sampai separuh jak sebab berpindah tempat tinggal...dari akademi memandu Labuan pindah ke Sekolah Memandu Jesselton,Kota Kinabalu..
Perkara2 yang diperlukan ialah
1....sediakan surat rasmi permohonan perpindahan tempat ( dalam surat tu ada nama cikgu yg pernah mengajar, tahun bila belajar dan jumlah wang yang perlu di bayar kepada sekolah memandu yang lama )
2....bwa la dokumen diri dan semua sijil yang pernah dikeluarkan oleh sekolah lama...
3....sekolah lama akan keluarkan surat perpindahan tempat belajar...
4....surat perpindahan tersebut bawa la ke sekolah memandu yang baru tu...
5....selesai....

peringatan**cuba soal selidik dahulu di sekolah memandu di tempat baru tentang perpindahan tersebut...pis yooo....

ini jak la yang dapat aku tolong sediakan untuk adik aku hari tu...emmm...
#ambillesentau
#ingatlahorangtersayang


http://rostinimajin.blogspot.com

Selasa, 10 Februari 2015

ASMARADANA

Lirik Lagu Asmaradana(OST Puteri Gunung Ledang) – Tiara Jacquelina

Cinta adalah suci
Lahir dari jiwa
Menikam sanubari
Hati dalam lara

Cinta mistik abadi
Kekal selamanya
Musim berganti tapi
Wajah tak kan lupa

Mimpi berlari 
Kemuncak destinasi murni 
Asmaradana, 
Asmaradana 
Kemuncak cinta
Asmaradana, 
Asmaradana 
Cinta suci tak kenal 
Harta atau rupa

Mereka jatuh dari 
Raja hingga hamba 
Biar api membara 
Jadi penghalangnya 
Ia tetap kagumi 
Keangungan cinta 
Bersama berdua 
Kemuncak syurga di dunia

-->>Meremang dengar lagu ini...abang..kita berjauhan masa tu...lagu ni juga peneman di kala kejauhan...dengan izin Allah, kita disatukan di dunia ini dan berharap kemuncak cinta ini berakhir di syurga Allah...damai la kami di "sana"...

http://rostinimajin.blogspot.com

RELAKU PUJUK

MENGIMBAU KENANGAN-
( Biar jasadku yang menanggung.....Permainan darimu rela ku pujuk =pujuk hati...hihihi)
rindunya saat ini...bercinta dengan encik suami...asyik lagu ni jak yang kedengaran hampir semua stesen radio masa tu...kebangkitan spider kot....abangku sayang..adakah engkau masih merindui saat ini?masihkah lagu ini terkesan dalam hati...?kalau tak silap  masa tu tahun 2004...dah lama berlalu..alhamdulillah...syukur sebab Allah masih panjangkan usia kami sehingga kini...



Ku dikejar bayang bayang resah
Bila hatimu masih tak berubah
Enggan di punya dan di penjara
Belaian cintaku ini

Aku bukan lelaki yang tewas
Bisa menyambar walau ku di tolak
Biar diuji kanan dan kiri
Kau kan tetap ku miliki

Tiada lafaz yang lebih agung
Kalimah cintamu yang ku tunggu-tunggu
Biar jasadku yang menanggung
Permainan darimu rela ku pujuk

Janganlah kau salahkan aku
Terus memburu menawan cintamu
Daku percaya sedikit masa
Kau kecundang akhirnya

Usahlah kau bersedih di hadapanmu aku hadir
Memadam resah dan curiga dari hatimu oh
Apakah kali ini bisa kau tolak dan berlari
Setelah aku menanamkan azimatku…
Lirik Relaku Pujuk - Spider

http://rostinimajin.blogspot.com

Rabu, 4 Februari 2015

RUTIN HARIAN

RUTIN HARIAN

alhamdulillah...syukur ya Allah...pagi ini aku bernafas lagi...aku dapat melihat suami dan anak2 tersayang...mereka masih ada di depan mataku ya Allah...kebahagiaan dalam hidupku apabila orang2 yang aku sayang semua ada di depan mataku...
pagi ini seperti biasa rutin harianku..seawal jam 5 pagi di kerah..menyediakan baju kerja suami dan baju sekolah anak2...alhamdulillah...anak2 pun dah pandai berdikari mandi sendiri dan memakai baju sekolah sendiri...
sementara semua bersiap sedia, aku pla ambil kesempatan untuk "berborak" dengan pencipta...Ya Allah, Engkau lindungi suami dan anak2ku keluar dari rumah ini...Engkau kembalikan mereka kepada ku seperti mana keadaan mereka keluar mencari nafkah dan menuntut ilmu...amiin...yang utama dah di UTAMAKAN...alhamdulillah....
beralih pla ke dapur....buat sarapan pla...ari ni menu apa ya???....ala buat nasi goreng ja la...hehehe...rencah nasi goreng dah habis?..alamak...aku ternampak rencah ni...jeng jeng jeng...hentam je la labu...
 masak lain2 guna rencah lain2...emmmm...sedap juga...encik suami tambah2 lagi...alhamdulillah..bakat memasak la katakan...apapun menjadi....

cream crackers....ni la biskut anak aku c danish suka sangat...dik, sampai bila2 pun ibu tetap akan ingat biskut ni...biskut ni banyak sangat kenangan untuk kita sekeluarga...sarapan pagi..minum petang...minum malam...encik suami ku juga suka makan dengan sambal...aku pula suka makan dengan teh susu...sedap...murah..emmm...cuba la....alhamdulillah...Allah yang bagi rezeki....

ok...sudah siap semua...jom...jam dah 6.10pagi dah...encik abangku jadi pemandu hantar anak2 ke sekolah sebelum kerja...ala..aku pun ikut sekali...semua la ikut..hehehe....

ini la lencana sekolah c kakak...

kakak dah kena hantar...kini giliran c abang pla....anak aku sorang ni dekat jak dengan tempat tinggal..pra sekolah...6 tahun dah..sekejap jak masa tu berlalu...
kira2 jam 6.55pagi baru aku sampai di rumah dengan anak kecil ku...masa pagi ini la aku ambil semua kesempatan untuk buat kerja rumah...buat blog..kerja rumah...blog...kerja...blog...sampai penat...hehehe...alhamdulillah..aku sdh tunaikan amanah dan tanggungjawab aku kpd keluarga...


http://rostinimajin.blogspot.com

Isnin, 19 Januari 2015

KALENDER TAKWIM TARIKH CUTI SEKOLAH 2015 DAN JADUAL PENGGAL PERSEKOLAHAN SELURUH NEGERI

KALENDER TAKWIM TARIKH CUTI SEKOLAH 2015 DAN JADUAL PENGGAL PERSEKOLAHAN SELURUH NEGERI


KALENDER TAKWIM TARIKH CUTI SEKOLAH 2015 DAN JADUAL PENGGAL PERSEKOLAHAN SELURUH NEGERI
Bahagian pengurusan sekolah harian dan maklumat Kementerian Pendidikan Malaysia telah menerbitkan perincian takwim persekolahan bagi sesi tahun 2015 menerusi portal rasmi KPM http://www.moe.gov.my
Takwim tersebut dibahagikan kepada dua kumpulan A dan B mengikut sekolah-sekolah di seluruh negeri di Malaysia


Pautan sumber : http://www.mysumber.com/kalender-cuti-umum-2015-dan-takwim-sekolah-malaysia.html#ixzz3Ql782day





alhamdulillah....aku bukan copy paste tau tapi screenshots....hehehe...sebab xtau cara nak letak dalam blogku ni....xpe kan...yang penting aku boleh merujuk jadual sekolah dan cuti sekolah untuk anak2...
( kemaskini 9 feb 2015 )


http://rostinimajin.blogspot.com

Isnin, 12 Januari 2015

PELAJARAN RENDAH

PELAJARAN RENDAH

Sekolah sudah bermula hari ini setelah 1 minggu ditangguh akibat banjir di semenanjung Malaysia...Alhamdulillah..anak2 terlalu teruja untuk masuk ke kelas baru..almaklum la cuti panjang sangat...tapi hari ini semuanya Allah permudahkan bagi aku menguruskan orang2 yg aku syg...

ini la tahap pelajaran anak2ku bagi tahun ini...


PELAJARAN RENDAH
Pendidikan sekolah rendah mengambil masa enam tahun. Kanak-kanak selalunya memulakan pendidikan sekolah rendah ketika berumur tujuh tahun. Pendidikan sekolah rendah merupakan kesinambungan kepada pendidikan prasekolah.
Selain daripada membaca menulis dan mengira, mereka akan didedahkan kepada subjek-subjek lain seperti sains, pendidikan jasmani dan pendidikan Islam dan moral.
Pada penghujung pengajian mereka pada Tahun 6, mereka akan menghadapi Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).
Ujian tersebut menguji:-
  • Penguasaan kefahaman, penulisan dan lisan bagi Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris
  • Penguasaan kemahiran matematik
  • Penguasaan konsep sains

TAHAP 1 - Tahun 1 - 3

PRASEKOLAH ( MUHAMMAD DANISH )

Komponen:
  1. Bahasa dan Komunikasi
  2. Perkembangan Kognitif
  3. Kerohanian dan Moral
  4. Perkembangan Sosioemosi
  5. Perkembangan Fizikal
  6. Kreativiti dan Estatik

SEKOLAH RENDAH ( NURUL FADHILAH )

Mata Pelajaran Teras:
  1. Bahasa Melayu
  2. English Language
  3. Bahasa Cina (SJKC)
  4. Bahasa Tamil (SJKT)
  5. Mathematics
  6. Science
  7. Pendidikan Islam
  8. Pendidikan Moral
Mata Pelajaran Wajib:
  1. Pendidikan Jasmani
  2. Pendidikan Kesihatan
  3. Pendidikan Seni Visual
  4. Pendidikan Muzik
Mata Pelajaran Tambahan:
  1. Bahasa Cina Komunikasi
  2. Bahasa Tamil Komunikasi
  3. Bahasa Arab Komunikasi
  4. Bahasa Iban (bermula tahun 3)
  5. Bahasa Semai (bermula tahun 3)

semoga anak2 ibu menjadi anak yang berjaya dunia dan akhirat...ibu xkan berhenti berdoa untuk kejayaan mereka...aku sayang mereka...anak2ku, ingat la pesan ibu...walau di mana kamu berada, ingat la ibu sentiasa...ibu sayang kamu sangat...
( aku taip 4hb feb )


http://rostinimajin.blogspot.com

Jumaat, 2 Januari 2015

KALENDER CUTI TAHUN 2015

KALENDER CUTI TAHUN 2015

BERCUTI?
Aku cuma merancang namun kuasa ada pada Yang maha Esa..Ya Allah, Engkau permudahkan la segala urusan kami dunia akhirat...
Bercuti bersama keluarga itu la masa yang sangat mengembirakan aku..ya seumur hidupku...biarpun hanya bercuti di rumah..yang penting wajah2 kesygan ku semua berada di dpn mata...

SENARAI PERINCIAN CUTI TAHUN 2015
  TarikhHari  Cuti Perayaan/ SambutanNegeri Terlibat
1 JanKhamisTahun Baru 2015Semua negeri kecuali Johor, Kedah, Kelantan, Perlis, Terengganu
03 JanSabtuMaulidur Rasul
14 JanRabuKeputeraan YDB N. SembilanNegeri Sembilan
18 JanAhadKeputeraan Sultan KedahKedah
01 FebAhadHari Wilayah PersekutuanKuala Lumpur, Labuan, Putrajaya
03 FebSelasaHari ThaipusamKuala Lumpur, Putrajaya, Johor, Negeri Sembilan, Perak, Pulau Pinang, Selangor
19 FebKhamisTahun Baru Cina
20 FebJumaatTahun Baru Cina
04 MacRabuUlang Tahun Pertabalan Sultan TerengganuTerengganu
03 AprilJumaatGood FridaySabah & Sarawak
15 AprilRabuHari Melaka Bandaraya BersejarahMelaka
26 AprilAhadKeputeraan Sultan TerengganuTerengganu
01 MeiJumaatHari Pekerja
03 MeiAhadHari Wesak
07 MeiKhamisHari HolPahang
16 MeiSabtuIsrak dan MikrajKedah, Negeri Sembilan & Perlis
17 MeiAhadKeputeraan Raja PerlisPerlis
30 MeiSabtuHari Kaamatan (Pesta Menuai)Sabah & Labuan
31 MeiAhadHari Kaamatan (Pesta Menuai)Sabah & Labuan
01 JunIsninPerayaan Hari Gawai DayakSarawak
02 JunSelasaPerayaan Hari Gawai DayakSarawak
06 JunSabtuKeputeraan YDP Agong
18 JunKhamisAwal RamadanJohor, Kedah, Melaka
04 JulaiSabtuNuzul Al-QuranKelantan, Pahang, Perak, Perlis, Pulau Pinang, Selangor, Terengganu, Kuala Lumpur, Putrajaya, Labuan
07 JulaiSelasaUlang Tahun Pengisytiharan Tapak Warisan DuniaPulau Pinang
11 JulaiSabtuHarijadi YDP Pulau PinangPulau Pinang
17 JulaiJumaatHari Raya Puasa/ Aidilfitri
18 JulaiSabtuHari Raya Puasa/ Aidilfitri
31 OgosIsninHari Kebangsaan/ Merdeka
12 SeptSabtuHarijadi YDP SarawakSarawak
16 SeptRabuHari Malaysia
24 SeptKhamisHari Raya Korban/ Haji/ Aidiladha
25 SeptJumaatHari Raya Korban/ Haji/ AidiladhaKelantan, Terengganu, Kedah, Perlis
03 OktSabtuHarijadi YDP SabahSabah
09 OktJumaatHarijadi YDP MelakaMelaka
14 OktRabuAwal Muharram
24 OktSabtuKeputeraan Sultan PahangPahang
10 NovSelasaHari DeepavaliKecuali Sarawak
11 NovRabuKeputeraan Sultan KelantanKelantan
12 NovKhamisKeputeraan Sultan KelantanKelantan
18 NovRabuHari Hol Almarhum Sultan IskandarJohor
22 NovAhadKeputeraan Sultan JohorJohor
27 NovJumaatKeputeraan Sultan PerakPerak
11 DisJumaatKeputeraan Sultan SelangorSelangor
24 DisKhamisMaulidur Rasul
25 DisJumaatHari Krismas
  • Tarikh awal Ramadhan, Hari Raya Aidilfitri, Aidiladha adalah tertakluk kepada pengumuman rasmi penyimpan mohor besar raja-raja

Petunjuk Warna
cuti umum
cuti negeri

http://rostinimajin.blogspot.com

Khamis, 1 Januari 2015

TAHUN 2015

Alhamdulillah...syukur Ya Allah....
ini coretan yang lalu..1hb Januari 2015 punya cerita...( aku taip 4hb feb )..
hari ini cuti sempena tahun baru 2015...opppsss...aku xsambut tau...emmm...sekolah pun tinggal beberapa hari lagi nak bermula...so..en suami yang tercinta ajak kami sekeluarga pergi bercuti...kemana??..Pulau Labuan la....
( malam tahun 2015 ) bertuahnya jadi pelancong hari ini....mesti la bertuah sebab di Pulau Labuan dorang xsambut ambang merdeka dgn bunga api tau...tapi dengan berselawat ke atas nabi..Malam Cinta Rasul...
ini la keadaannya malam tu...tapi keadaan tidak menizinkan aku, encik suami tercinta dan anak2 duduk lama sebab anak kecilku xberapa sihat...demam...xpe la sayang..lain kali IN SHAA ALLAH, kita pergi lagi ke tempat2 mcm ni ya...jom kita rehat....

di sini la kami sekeluarga rehat...Hotel Ambassaddor 1..sesiapa yang nak bercuti ke labuan tu cuba la menginap di sini...murah..ada wifi..serba ok la...pasar malam pun xjauh...hehehe...abang, terima kasih bawa kami menginap di sini ya...

1hb juga kami balik ke Tanah Besar...tiket semua dah beli...pagi2 dah hjn..alhamdulillah..hujan rahmat...pagi tu juga ci cinta ku keluar untuk belikan kami sarapan...cukup la adanya soto ceria...alhamdulillah...kenyang...tapi cintaku xikut sarapan...dia keluar nak jumpa kawan bekas ttempat kerja lamanya...klu xsilap c Azizi, c Hassan dan ada lagi la yang aku  xingat nama...

jam 10 lebih hujan masih turun...rancangan aku dan suami nak htr c abg ke kedai gunting rambut..tapi xkesampaian...jam 10 lebih juga suami balik dari berjumpa dengan kawan2nya...kemudian kami kemas2 apa yang patut sebab kejap lagi dah nak check out dah...sblm jam 12tgh kami kluar hotel...terima kasih...jumpa lagi...
sarapan pun sdh...check out hotel pun sdh...pasni cuci2 mata pla kat pasar baru Labuan...abang, ayang minta maaf sebb masukkan gambar dalam keadaan mcm ni...minta maaf ya sayang..ayang xnak perempuan lain tengok abang yang hensem ni..( gurau ja la bang )...aku tetap cemburu sebab aku bini abang...hehehe...
ini pla gambar pasar baru tingkat 2...kebanyakkannya kedai kain...ambik gambar buat kenangan untuk abang dan anak2..abang ingat ayang selalu ya...ayg dah tutup aurat supaya abg xdibebani dosa2 ayg kelak...jam 3.30pm...tu la masa feri kami berlepas...masa balik ni kami tak 1 kereta...2orang anak ku ikut c cinta..aku pula dengan c baby ja...nak tau kenapa?..

ni la tujuan kami sebenar datang ke Labuan...kereta c cinta yang x la berapa besar tu dah lama kami tinggal kan kat Labuan...sebab belum bayar cukai la jawabnya...hehehe...maaf ya sayangku encik suami yang terkacak dalam hati dan jiwaku sbb pecah rahsia...hehehe...time ni yg putih tu duk kat menumbok nak tggu yg bsr dr lbn...akhirnya berjumpa juga...akhirnya berganding juga...lama terpisah..akhirnya kami dapat satukan juga tapi hanya sebulan..ok la...buat suami tersayang...hati2 bawa kereta tu ya...jaga anak2 baik2...buat diri ku..aku juga kena drive hati2 demi suami dan anak2...mudah2an kami semua selamat sampai....

alhamdulillah...sampai juga...biarpun bnyk rintangan dlm prjlnan kami...alhamdulillah...sblm smpi rumah kami singgah jap beli mknan...masa ni kira2 jam 9lbh kot...yeeee...dia berganding lagi masa rehat...abgggg...ingt lg x tmpt ni?..jangan lupa2 ya...hehehe..

yg ni baru btl2 selamat sampai rumah....pertama kali dalam sejarah 2benda ni bergandingan di tmpt baru...siapa yang paling gembira???sdh tentu cintaku yang paling gembira..."abanggggg....sdh la tu...esok2 ja la ambik gambar lagi....nak tido dah...penat sangat...besok dah nak kerja dah..."

ok la...sekian cerita ku untuk tatapan mereka2 yang aku sayang...aku sayang mereka...



http://rostinimajin.blogspot.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...