Isnin, 19 Januari 2015

KALENDER TAKWIM TARIKH CUTI SEKOLAH 2015 DAN JADUAL PENGGAL PERSEKOLAHAN SELURUH NEGERI

KALENDER TAKWIM TARIKH CUTI SEKOLAH 2015 DAN JADUAL PENGGAL PERSEKOLAHAN SELURUH NEGERI


KALENDER TAKWIM TARIKH CUTI SEKOLAH 2015 DAN JADUAL PENGGAL PERSEKOLAHAN SELURUH NEGERI
Bahagian pengurusan sekolah harian dan maklumat Kementerian Pendidikan Malaysia telah menerbitkan perincian takwim persekolahan bagi sesi tahun 2015 menerusi portal rasmi KPM http://www.moe.gov.my
Takwim tersebut dibahagikan kepada dua kumpulan A dan B mengikut sekolah-sekolah di seluruh negeri di Malaysia


Pautan sumber : http://www.mysumber.com/kalender-cuti-umum-2015-dan-takwim-sekolah-malaysia.html#ixzz3Ql782day





alhamdulillah....aku bukan copy paste tau tapi screenshots....hehehe...sebab xtau cara nak letak dalam blogku ni....xpe kan...yang penting aku boleh merujuk jadual sekolah dan cuti sekolah untuk anak2...
( kemaskini 9 feb 2015 )


http://rostinimajin.blogspot.com

Isnin, 12 Januari 2015

PELAJARAN RENDAH

PELAJARAN RENDAH

Sekolah sudah bermula hari ini setelah 1 minggu ditangguh akibat banjir di semenanjung Malaysia...Alhamdulillah..anak2 terlalu teruja untuk masuk ke kelas baru..almaklum la cuti panjang sangat...tapi hari ini semuanya Allah permudahkan bagi aku menguruskan orang2 yg aku syg...

ini la tahap pelajaran anak2ku bagi tahun ini...


PELAJARAN RENDAH
Pendidikan sekolah rendah mengambil masa enam tahun. Kanak-kanak selalunya memulakan pendidikan sekolah rendah ketika berumur tujuh tahun. Pendidikan sekolah rendah merupakan kesinambungan kepada pendidikan prasekolah.
Selain daripada membaca menulis dan mengira, mereka akan didedahkan kepada subjek-subjek lain seperti sains, pendidikan jasmani dan pendidikan Islam dan moral.
Pada penghujung pengajian mereka pada Tahun 6, mereka akan menghadapi Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).
Ujian tersebut menguji:-
  • Penguasaan kefahaman, penulisan dan lisan bagi Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris
  • Penguasaan kemahiran matematik
  • Penguasaan konsep sains

TAHAP 1 - Tahun 1 - 3

PRASEKOLAH ( MUHAMMAD DANISH )

Komponen:
  1. Bahasa dan Komunikasi
  2. Perkembangan Kognitif
  3. Kerohanian dan Moral
  4. Perkembangan Sosioemosi
  5. Perkembangan Fizikal
  6. Kreativiti dan Estatik

SEKOLAH RENDAH ( NURUL FADHILAH )

Mata Pelajaran Teras:
  1. Bahasa Melayu
  2. English Language
  3. Bahasa Cina (SJKC)
  4. Bahasa Tamil (SJKT)
  5. Mathematics
  6. Science
  7. Pendidikan Islam
  8. Pendidikan Moral
Mata Pelajaran Wajib:
  1. Pendidikan Jasmani
  2. Pendidikan Kesihatan
  3. Pendidikan Seni Visual
  4. Pendidikan Muzik
Mata Pelajaran Tambahan:
  1. Bahasa Cina Komunikasi
  2. Bahasa Tamil Komunikasi
  3. Bahasa Arab Komunikasi
  4. Bahasa Iban (bermula tahun 3)
  5. Bahasa Semai (bermula tahun 3)

semoga anak2 ibu menjadi anak yang berjaya dunia dan akhirat...ibu xkan berhenti berdoa untuk kejayaan mereka...aku sayang mereka...anak2ku, ingat la pesan ibu...walau di mana kamu berada, ingat la ibu sentiasa...ibu sayang kamu sangat...
( aku taip 4hb feb )


http://rostinimajin.blogspot.com

Jumaat, 2 Januari 2015

KALENDER CUTI TAHUN 2015

KALENDER CUTI TAHUN 2015

BERCUTI?
Aku cuma merancang namun kuasa ada pada Yang maha Esa..Ya Allah, Engkau permudahkan la segala urusan kami dunia akhirat...
Bercuti bersama keluarga itu la masa yang sangat mengembirakan aku..ya seumur hidupku...biarpun hanya bercuti di rumah..yang penting wajah2 kesygan ku semua berada di dpn mata...

SENARAI PERINCIAN CUTI TAHUN 2015
  TarikhHari  Cuti Perayaan/ SambutanNegeri Terlibat
1 JanKhamisTahun Baru 2015Semua negeri kecuali Johor, Kedah, Kelantan, Perlis, Terengganu
03 JanSabtuMaulidur Rasul
14 JanRabuKeputeraan YDB N. SembilanNegeri Sembilan
18 JanAhadKeputeraan Sultan KedahKedah
01 FebAhadHari Wilayah PersekutuanKuala Lumpur, Labuan, Putrajaya
03 FebSelasaHari ThaipusamKuala Lumpur, Putrajaya, Johor, Negeri Sembilan, Perak, Pulau Pinang, Selangor
19 FebKhamisTahun Baru Cina
20 FebJumaatTahun Baru Cina
04 MacRabuUlang Tahun Pertabalan Sultan TerengganuTerengganu
03 AprilJumaatGood FridaySabah & Sarawak
15 AprilRabuHari Melaka Bandaraya BersejarahMelaka
26 AprilAhadKeputeraan Sultan TerengganuTerengganu
01 MeiJumaatHari Pekerja
03 MeiAhadHari Wesak
07 MeiKhamisHari HolPahang
16 MeiSabtuIsrak dan MikrajKedah, Negeri Sembilan & Perlis
17 MeiAhadKeputeraan Raja PerlisPerlis
30 MeiSabtuHari Kaamatan (Pesta Menuai)Sabah & Labuan
31 MeiAhadHari Kaamatan (Pesta Menuai)Sabah & Labuan
01 JunIsninPerayaan Hari Gawai DayakSarawak
02 JunSelasaPerayaan Hari Gawai DayakSarawak
06 JunSabtuKeputeraan YDP Agong
18 JunKhamisAwal RamadanJohor, Kedah, Melaka
04 JulaiSabtuNuzul Al-QuranKelantan, Pahang, Perak, Perlis, Pulau Pinang, Selangor, Terengganu, Kuala Lumpur, Putrajaya, Labuan
07 JulaiSelasaUlang Tahun Pengisytiharan Tapak Warisan DuniaPulau Pinang
11 JulaiSabtuHarijadi YDP Pulau PinangPulau Pinang
17 JulaiJumaatHari Raya Puasa/ Aidilfitri
18 JulaiSabtuHari Raya Puasa/ Aidilfitri
31 OgosIsninHari Kebangsaan/ Merdeka
12 SeptSabtuHarijadi YDP SarawakSarawak
16 SeptRabuHari Malaysia
24 SeptKhamisHari Raya Korban/ Haji/ Aidiladha
25 SeptJumaatHari Raya Korban/ Haji/ AidiladhaKelantan, Terengganu, Kedah, Perlis
03 OktSabtuHarijadi YDP SabahSabah
09 OktJumaatHarijadi YDP MelakaMelaka
14 OktRabuAwal Muharram
24 OktSabtuKeputeraan Sultan PahangPahang
10 NovSelasaHari DeepavaliKecuali Sarawak
11 NovRabuKeputeraan Sultan KelantanKelantan
12 NovKhamisKeputeraan Sultan KelantanKelantan
18 NovRabuHari Hol Almarhum Sultan IskandarJohor
22 NovAhadKeputeraan Sultan JohorJohor
27 NovJumaatKeputeraan Sultan PerakPerak
11 DisJumaatKeputeraan Sultan SelangorSelangor
24 DisKhamisMaulidur Rasul
25 DisJumaatHari Krismas
  • Tarikh awal Ramadhan, Hari Raya Aidilfitri, Aidiladha adalah tertakluk kepada pengumuman rasmi penyimpan mohor besar raja-raja

Petunjuk Warna
cuti umum
cuti negeri

http://rostinimajin.blogspot.com

Khamis, 1 Januari 2015

TAHUN 2015

Alhamdulillah...syukur Ya Allah....
ini coretan yang lalu..1hb Januari 2015 punya cerita...( aku taip 4hb feb )..
hari ini cuti sempena tahun baru 2015...opppsss...aku xsambut tau...emmm...sekolah pun tinggal beberapa hari lagi nak bermula...so..en suami yang tercinta ajak kami sekeluarga pergi bercuti...kemana??..Pulau Labuan la....
( malam tahun 2015 ) bertuahnya jadi pelancong hari ini....mesti la bertuah sebab di Pulau Labuan dorang xsambut ambang merdeka dgn bunga api tau...tapi dengan berselawat ke atas nabi..Malam Cinta Rasul...
ini la keadaannya malam tu...tapi keadaan tidak menizinkan aku, encik suami tercinta dan anak2 duduk lama sebab anak kecilku xberapa sihat...demam...xpe la sayang..lain kali IN SHAA ALLAH, kita pergi lagi ke tempat2 mcm ni ya...jom kita rehat....

di sini la kami sekeluarga rehat...Hotel Ambassaddor 1..sesiapa yang nak bercuti ke labuan tu cuba la menginap di sini...murah..ada wifi..serba ok la...pasar malam pun xjauh...hehehe...abang, terima kasih bawa kami menginap di sini ya...

1hb juga kami balik ke Tanah Besar...tiket semua dah beli...pagi2 dah hjn..alhamdulillah..hujan rahmat...pagi tu juga ci cinta ku keluar untuk belikan kami sarapan...cukup la adanya soto ceria...alhamdulillah...kenyang...tapi cintaku xikut sarapan...dia keluar nak jumpa kawan bekas ttempat kerja lamanya...klu xsilap c Azizi, c Hassan dan ada lagi la yang aku  xingat nama...

jam 10 lebih hujan masih turun...rancangan aku dan suami nak htr c abg ke kedai gunting rambut..tapi xkesampaian...jam 10 lebih juga suami balik dari berjumpa dengan kawan2nya...kemudian kami kemas2 apa yang patut sebab kejap lagi dah nak check out dah...sblm jam 12tgh kami kluar hotel...terima kasih...jumpa lagi...
sarapan pun sdh...check out hotel pun sdh...pasni cuci2 mata pla kat pasar baru Labuan...abang, ayang minta maaf sebb masukkan gambar dalam keadaan mcm ni...minta maaf ya sayang..ayang xnak perempuan lain tengok abang yang hensem ni..( gurau ja la bang )...aku tetap cemburu sebab aku bini abang...hehehe...
ini pla gambar pasar baru tingkat 2...kebanyakkannya kedai kain...ambik gambar buat kenangan untuk abang dan anak2..abang ingat ayang selalu ya...ayg dah tutup aurat supaya abg xdibebani dosa2 ayg kelak...jam 3.30pm...tu la masa feri kami berlepas...masa balik ni kami tak 1 kereta...2orang anak ku ikut c cinta..aku pula dengan c baby ja...nak tau kenapa?..

ni la tujuan kami sebenar datang ke Labuan...kereta c cinta yang x la berapa besar tu dah lama kami tinggal kan kat Labuan...sebab belum bayar cukai la jawabnya...hehehe...maaf ya sayangku encik suami yang terkacak dalam hati dan jiwaku sbb pecah rahsia...hehehe...time ni yg putih tu duk kat menumbok nak tggu yg bsr dr lbn...akhirnya berjumpa juga...akhirnya berganding juga...lama terpisah..akhirnya kami dapat satukan juga tapi hanya sebulan..ok la...buat suami tersayang...hati2 bawa kereta tu ya...jaga anak2 baik2...buat diri ku..aku juga kena drive hati2 demi suami dan anak2...mudah2an kami semua selamat sampai....

alhamdulillah...sampai juga...biarpun bnyk rintangan dlm prjlnan kami...alhamdulillah...sblm smpi rumah kami singgah jap beli mknan...masa ni kira2 jam 9lbh kot...yeeee...dia berganding lagi masa rehat...abgggg...ingt lg x tmpt ni?..jangan lupa2 ya...hehehe..

yg ni baru btl2 selamat sampai rumah....pertama kali dalam sejarah 2benda ni bergandingan di tmpt baru...siapa yang paling gembira???sdh tentu cintaku yang paling gembira..."abanggggg....sdh la tu...esok2 ja la ambik gambar lagi....nak tido dah...penat sangat...besok dah nak kerja dah..."

ok la...sekian cerita ku untuk tatapan mereka2 yang aku sayang...aku sayang mereka...



http://rostinimajin.blogspot.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...