ku di sini

Isnin, 16 Disember 2013


FISTULA IN ANO ATAU ANAL FISTULA

Anda pernah dengar istilah saintifik FISTULA IN ANO? Mungkin ada yg pernah dengar dan mungkin tidak ada atau tidak tahu langsung mengenai penyakit ini. Sesetengah individu ada yang tahu tapi dengan cara mendiskripsinya.

DEFINISI:
FISTULA  ialah bukaan kecil yg tidak normal terletak berhampiran dgn anus di mana ketidakselesaan sering timbul pd seseorang yg menghidap penyakit ini. Ini disebabkan timbulnya saluran kecil seperti terowong antara salur anus dan kulit luar.

PUNCA / SEBAB:
Sebab atau punca utama yg boleh menyebabkan terjadinya luka pada kawasan luar anus ialah menggaru, mencukur, terkena jangkitan 'rambut' atau sembelit.

SIMPTOM:
Simptom awal yg timbul dari penyakit ini ialah kulit luar yg berhampiran dgn anus akan membentuk bengkak kecil kemudian ia akan pecah dan akan mengeluarkan nanah, Pesakit yg menghidap penyakit ini akan mengalami kepedihan dan berdenyut pada tempat tersebut selepas membuang air besar.

Lebih teruk lagi, pesakit akan merasa kegatalan yg teruk dan kadang-kadang akan mengeluarkan darah. Ia tidak seperti penyakit buasir. Pesakit FISTULA boleh lagi duduk dan berjalan seperti biasa. Cuma pedih dan gatal yg teramat akan dirasai selepas membuang air besar kerana kebiasaannya FISTULA akan membengkak dan surut selepas nanah keluar.



DIAGNOSIS DAN PEMERIKSAAN:
A) Pemeriksaan Proctoscopic

Doktor akan membuat pemeriksaan lanjut jika bengkak sudah pecah atau membuat pemeriksaan Proctoscopic iaitu sejenis alat seperti tiub yg dilengkapi dgn cahaya utk memeriksa rektum. Ini biasanya akan dilakukan oleh doktor pakar.

B) Pemeriksaan Radiologi

Pemeriksaan ini akan dilakukan jika FISTULA sukar dikenalpasti tempatnya atau jika FISTULA berulang dan banyak tempat terjadinya FISTULA.

JENIS RAWATAN:

1) Belah Dan Picit

Pesakit dinasihatkan untuk membelah dan memicit bengkak yg timbul pd permukaan kulit berhampiran anus jika bengkak tersebut belum lagi pecah dengan sendirinya mengeluarkan nanah. Awas! jangan lakukan sendirian, sila jumpa doktor.

2) Fistulotomy/ Fistuloctomy

Doktor akan melakukan pemotongan terbuka utk tahap rendah FISTULA. Ia memakan masa yg lama utk sembuh tetapi peratusan utk tdk berulang lagi amat tinggi.

3) Seton

Jika kedudukan FISTULA berada di atas salur anus, doktor akan membuat jahitan sahaja atau sekali dengan Fistulotomy. Ini disebabkan kedudukan yg agak dalam dari anus. Rawatan ini biasa akan dilakukan pada pesakit yg mempunyai FISTULA yg kompleks dan kronik.

PENYAKIT INI JANGAN DI PANDANG REMEH KERANA IA MUNGKIN BOLEH MENYEBABKAN TIMBULNYA PENYAKIT LAIN JIKA TIDAK DITITIKBERATKAN. JADI, JAGALAH KESIHATAN ANDA SEBAIK MUNGKIN!!!....


Kredit Embun Melati

http://rostinimajin.blogspot.com

2 ulasan:

  1. Assalmkum.. Kepada yg berkhendak penawar fistula boleh hubungi saya whatssap 0134268897

    BalasPadam
  2. Assalmkum.. Kepada yg berkhendak penawar fistula boleh hubungi saya whatssap 0134268897

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...