Rabu, 15 Jun 2011

Ini la tempatnya



http://maps.google.com.my/maps?
 aku berasal dari Kota Belud Sabah bha...bajau gitu..hehehe...tapi sekarang kini ku menetap di luar kawasan Kota Belud....

ala biarpun diluar kawasan namun ku tak pernah lupa nak balik kampung halaman ku...rindu sesangat suasana kampung....dengan adanya pokok2 di sekeling rumah...seperti:


pokok pisang
kalau tengok gambar ni mesti ingat kat mak bapa....ni la pendapatan mak bapa kat kampung untuk besarkan anak2 seramai 13 orang...berapa la sangat harga pisang di pekan Kota Belud tu...syukur alhamdulillah, Allah masih memberi rezeki sampai sekarang...
sekarang anak2 dah besar dan ramai dah bekerja....ini la saat untuk membalas jasa titik peluh mak bapa yang membesarkan kita semua....

 pokok bambu
siapa tak kenal pokok ni pla?....hehehe...zaman aku kecik2 dulu banyak kat belakang rumah....berumpun-rumpun banyaknya....
banyak kegunannya pokok ni...antaranya apabila tibanya musim buah mempelam atau mangga....ui na...kanak2 la yang paling seronok....buah mempelam yang masih muda tu dikupas buang kulit dan biji..pastu masukkan dalam bambu yang tak tua sangat la tapi yang penting keras la....kemudian ambil bambu yang kecil agak2 boleh masuk dalam bambu yang ada buah mempelam tadi...pastu ketuk sampai buah tadi hancur...kemudian letak la bahan perisa sama ada garam ke, gula ke....hehehe...rindunya zaman kecik2 dulu...
6120a3146d40b116f7fdce66b94521d3

rebung
jeng..jeng..jeng...hahahaha....ini la sayur paling ku suka makan....ops...kecuali yang dah kena jeruk....(tak boleh makan sebab bau)...aku suka sangat makan kalau rebung masak rebus je...siap ada sambal belacan...ikan basung masak ampap......ui na...boleh lupa dunia kejap la....rebung rebung rebung.....

 
pokok ciku
banyak-banyak buah aku pernah jumpa kebanyakannya masak atas pokok...namun begitu buah ciku berbeza....apatahnya, buah ni perlu dibasuh dulu...kemudian keringkan dan simpan dikawasan yang kedap udara...agak2 dua atau tiga hari selepas dipetik baru dapat dimakan.....





 buah wani
ini adalah antara buah yang sangat kuat baunya....emmm..macam durian kot....sekali dua tercium sangat la wangi tapi kalau dah hari-hari tercium ui na menyakitkan kepala pla....hahaha...

baru-baru ni suami beli agak-agak 50 biji almaklum la sang suami pun suka sangat nak makan....sampai anak2 pun demam bha....
buat lauk makan pun sedap...letak cili padi dan ikan masin atau ikan bilis goreng...nyam nyam nyam...sedapnya.....

(belum ambik gambar la)
 buah membangan
kalau korang nak tau buah ni ada getah yang sangat bisa...hehehe...ada kenangan lagi tu...ala ni time budak2 dulu la...getahnya terkena pipi ku apa lagi na macam ada kurap pla yang melekat...ambik mu...tapi tu budak2 la...dah besar cantik la pla...(alamak terlebih sudah)....

setahu aku pokok ni masih ada sekarang di depan rumah ku di kampung....tengah berbuah kot....sedap kalau buat jeruk....

p/s~~~sesiapa yang nak datang ke kampung tu calling2 la...kami boleh bawakan...banyak yang menarik di Kota Belud...~~~
http://rostinimajin.blogspot.com

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...