ku di sini

Khamis, 20 Jun 2013

Bahaya Uri Di bawah ( Placenta Previa )



Ini adalah pengalaman yang benar berlaku pada diri aku...pada 02-04-2013 jam 12:50 tengah malam, aku mengalami tumpah darah...
suami menghantar aku ke wad kecemasan...
kemudian aku diarahkan masuk ke bilik ultrasound...ketika ultrasound scan dijalankan, doktor memberitahu bahawa kedudukan uri berada di bawah...
pada masa tu aku pun tak tau apa masalah kalau uri di bawah..aku tak tau pun apa2 pasal uri ni...mungkin tak pernah merajinkan diri ini menggoggle di dunia luar sana....

Setelah diterang, diulas oleh beberapa doktor maka pada pendapat aku amat la wajar wanita yang mengandung mengetahui serba sedikit mengenai masalah ini..


Dalam bahasa perubatan, uri dinamakan sebagai placenta, manakala pelekatan uri dibahagian bawah uterus berdekatan dengan internal os atau pun cervix ( pintu rahim ) ialah placenta praevia. Untuk memahami maksud dengan jelas, mari kita lihat ilustrasi dibawah.

















Dalam keadaan normal, pelekatan uri haruslah tidak menutupi cervix supaya tidak menghalang proses kelahiran dimana bayi akan melalui cervix (pintu rahim)......
 Ia boleh melekat di mana-mana bahagian rahim seperti di depan (anterior), belakang (posterior), bahagian sisi(lateral) dan atas (fundus ). Dalam contoh di atas, placenta tersebut melekat sepenuhnya di pintu rahim menyebabkan bayi tidak boleh dilahirkan secara normal.



Placenta praevia boleh dibahagikan kepada beberapa tahap iaitu:


1) Complete (sepenuhnya)
2) Partial (sebahagian)
3)Marginal (menghampiri tetapi tidak menutupi)
4) Low lying (berdekatan dengan pintu rahim tetapi masih lagi tidak menutupinya)


Antara faktor2 risiko untuk mendapat placenta praevia ketika mengandung adalah seperti berikut:

1) peningkatan usia
2) mengandung lebih dari 2x (multiparaty)
3) kembar
4) sejarah pembedahan melibatkan rahim ( aku dah pernah kena bedah anak pertama )
5) keguguran


Wanita yang hamil dengan placenta praevia mempunyai risiko lebih tinggi untuk mendapat komplikasi seperti berikut:
1) pendarahan yang banyak ( berlaku tengahmalam ketika nyenyak tidur)
2) jangkitan
3)risiko untuk pembuangan rahim jika pendarahan terlalu teruk dan tidak dapat dihentikan ketika pembedahan(aku hampir2 di buang rahim)


Untuk memastikan kedudukan uri, ultrasound scan perlu dilakukan pada usia kandungan 7 bulan ( 28 minggu ), jika jarak di bahagian hujung uri servik > 5cm bermakna uri di atas...
tetapi jika jarak uri < 5cm, maka ultrasound perlu diulangi dalam masa 2-4 minggu untuk memastikan kedudukan uri yang sebenar...
tetapi jika uri menutupi sepenuhnya kemungkinan aku dimasukkan ke wad sehingga 9 bulan kemudian pembedahan dilakukan....
setakat ini rawatan untuk placenta praevia adalah simptomatik...
untuk placenta praevia sepenuhnya dan sebahagian ( complete and partial ) memerlukan pembedahan manakala low lying atau marginal ada kemungkinan kelahiran secara normal dibenarkan....




http://rostinimajin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...