Isnin, 2 Mei 2016

Tukar Nama Pemilik


slmt malam pengunjung blog aku yg semakin sunyi ni...
emmm,,,,,aku nak masukkn 1 lagi pengalaman dalam blog ni..nak tau x?...

mana la tau dapat membantu mereka2 yang ingin kan bantuan...
Tukar Nama Pemilik Motorsikal

1...pemilik asal dengan bakal pemilik wajib datang  ke Ibupejabat JPJ...
2...tolong bawa ic dan juga salinan ic
3...yg lagi penting pastikan ibu jari tu sentiasa bawa sbb nk tamprint...
4...isi borang
5...sediakann duit

http://rostinimajin.blogspot.com

Isnin, 19 Oktober 2015

DAFTAR PERNIAGAAN

Assalammualaikum saudara saudari semua..
lama tak tengok lubuk ni...
ok la nk pendek kan certia kali ini aku nak kongsi pengalaman aku bukasyarikat pla...mana la tau berguna untuk kamu yg ingin memulakan perniagaan...hihihi..

buka syarikat kena daftar kat dewan bandaraya/majlis daerah yang berdekatan...
pastu cari la orang yang mengurus lesen perniagaan...
pastu bagi la maklumat2 yang dikehendaki...contoh seperti nama syarikat yang kamu nak guna....
pastu bagi la nama bidang yang kamu nak niagakan...contoh membekal makanan ke...
buat bayaran...





http://rostinimajin.blogspot.com

Khamis, 26 Februari 2015

RUKUN IMAN & RUKUN ISLAM

ASSALAMMUALAIKUM WBT....


RUKUN IMAN
      BERIMAN KEPADA ALLAH SWT
      BERIMAN KEPADA PARA MALAIKAT 
      BERIMAN KEPADA KITAB AL-QURAN
      BERIMAN KEPADA PARA RASUL
      BERIMAN KEPADA HARI AKHIRAT
      BERIMAN KEPADA QADA DAN QADAR


RUKUN ISLAM
MENGUCAP DUA KALIMAH SYAHADAH
 SOLAT LIMA WAKTU
BERPUASA DI BULAN RAMADHAN
MENGELUARKAN ZAKAT
MENUNAIKAN HAJI DI MEKAH BAGI YANG MAMPU






http://rostinimajin.blogspot.com

Isnin, 16 Februari 2015

AMALAN CUKUR JAMBUL / BERGUNTING

pandangan ustaz hassan din

assalammualaikum wbt n 1 malaysia.....aku tetap mencari ilmu...dan ilmu ini juga boleh dimanfaatkan oleh mereka2 yang memerlukannya kemudian mengamalkannya...

amalan cukur jambul atau pun di daerah kami dikenali sebgai bergunting diadakan sempena menyambut kehadiran orang baru dalam keluarga...berpandukan kepada syariat islam, istilah cukur jambul sebenarnya tidak wujud dan tidak selari dengan sunnah rasulullah saw.....malah amalan ini juga dipercayai berasal daripada kepercayaan masyarakan india yang beragama hindu...


dalam islam, rasulullah saw bersabda,

"Tiap-tiap anak itu tergadai dengan akikahnya yang disembelih untuk dia ketika hari ketujuh dan dicukur, lalu diberi nama."

( riwayat ahmad dan disahkan oleh turmudzi )

berdasarkan kepada hadis ini, ulama menyatakan bahawa rasulullah saw menggalakkan umat islam yang dikurniakan cahaya mata supaya melakukan akikah pada hari ketujuh....

kemudiannya, daging akikah tersebut diagih2kan kepada golongan fakir miskin....mengikut sunnah, apa yang dilakukan oleh baginda kepada cucunya, hasan dan husin apabila jatuh ke hari ketujuh diadakan akikah adalah memberikan nama dan mencukur rambut mereka berdua...rambut tersebut ditimbang dan disamakan dengan nilai perak dan kemudiannya disedekahkan kepada fakir miskin....bagaimanapun, ulama hari ini menyatakan, emas boleh digunakan bagi menggantikan perak...

bahkan, mengikut islam juga pada hari ketujuh akan dilakukan tahnik...jelas pagawai agama istana negara, datuk abu hassan din al-hafiz...

apa kata ustaz hassan din?

menurut beliau, amalan tahnik adalah memasukkan sesuatu yang manis seperti manisan madu lebah atau buah tamar yang dihancurkan dan memalitkan ke lelangit bayi....

sebaliknya cecair manis hanya disapukan ke bibir bayi dan bukannya ke dalam mulut sebgaimana yang disunahkan oleh rasulullah saw...

islam menggalakkan amalan mencukur rambut bayi sehingga botak supaya segala kekotoran yang keluar daripada rahim dapat dibuang dan membolehkan rambut baru tumbuh dengan sihat...

sebahagian masyarakat islam hari ini tidak mencukur rambut anak-anak hingga botak...sebaliknya mengadakan upacara cukur jambul sebagai adat dan tradisi yang telah dilakukan sejak turun temurun...tambah mengelirukan, rambut yang digunting itu dimasukkan ke dalam buah kelapa...

memandangkan terdapat beberapa perkara yang jelas bertentangan dengan ajaran islam, maka ulama berpendapat mengamalkan adat cukur jambul adalah bidaah dan khurafat...paling menyedihkan apabila terdapat segelintir umat islam yang cuba menghidupkan kembali kepercayaan seperti ini....

mencukur jambul bayi hukumnya makruh kerana ia sejenis "qaza" yang dilarang oleh rasulullah saw [shahih al-bukhari, no:5920] "qaza" ialah mencukur sebahagian rambut di mana2 bahagian kepala sementara dibahagian lain rambut dibiarkan [fsth al-bari, jld. 28, ms. 832]

"qaza" dilarang kerana ia mencacatkan kepala seseorang termasuk kepala bayi dan ia menyerupai fesyen sebahagian orang bukan islam....sekalipun hukumnya makruh, mana2 ibubapa yang beriman kepada Allah swt lagi mengharapkan keredhaanNya akan berusaha menjauhi sesuatu yang dilarang oleh Rasulullah saw....

selain itu ada juga ibubapa yang sekadar menggunting beberapa helai rambut bayi..praktik ini tidak memiliki apa2 manfaat sama ada dari sudut agama mahu pun selainnya...

http://rostinimajin.blogspot.com

SEBUTIR KURMA


selesai menunaikan ibadah haji...ibrahim bin adham rahimahullah berniat ziarah ke masjid al-aqsa.... untuk bekal di perjalanan, ia membeli 1 kg kurma dari pedagang tua dekat masjidil haram....

setelah kurma ditimbang dan dibungkus, ibrahim melihat sebutir kurma tergeletak didekat timbangan...menyangka kurma itu bagian yang dibeli, ibrahim memungut dan memakannya....setelah itu dia berangkat menuju al-aqsa....4 bulan kemudian....ibrahim tiba di al-aqsa...seperti biasa, dia suka memilih sebuah tempat beribadah pada sebuah ruangan di bawah kubah sakhra...dia solat dan berdoa khusyuk sekali....tiba2 dia terdengar percakapan dua malaikat tentang dirinya....

" itu ibrahim bin adham, ahli ibadah yang zuhud dan warak yang doanya selalu dikabulkan Allah swt ". kata malaikat yang satu.

" tetapi sekarang tidak lagi. doanya ditolak kerana empat bulan yang lalu dia memakan sebutir kurma yang jatuh dari meja seorang pedangang tua di masjidil haram." jawab malaikat yang satu....

ibrahim bin adham terkejut sekali...dia terhenyak...jadi selama empat bulan ini ibadahnya, solatnya, doanya dan mungkin amalan2 lainnya tidak diterima oleh Allah swt gara2 memakan sebutir kurma yang bukan haknya...."astagfirullah alazim"...ibrahim beristighfar...dia terus berkemas untuk berangkat lagi ke mekah menemui pedangang tua penjual kurma untuk meminta dihalalkan sebutir kurma yang telah dimakannya....

setelah sampai di mekah, dia terus menuju tempat penjual kurma itu...tetapi dia tidak menjumpai pedagang tua itu melainkan seorang anak muda...."empat bulan yang lalu saya membeli kurma disini dari seorang pedagang tua...di mana dia sekarang?"...ibrahim bertanya..."sudah meninggal sebulan yang lalu...saya sekarang yang meneruskan pekerjaannya berdagang kurma" jawab anak muda itu.....

"innalillahi wa innailaihi roji'un....kalau begitu kepada siapa saya meminta penghalalan?"...lantas ibrahim menceritakan peristiwa yang dialaminya...anak muda itu mendengar penuh minat...."nah,begitu la"...kata ibrahim setelah bercerita...."engkau sebagai ahli waris orang tua itu, mahukah engkau menghalalkan sebutir kurma milik ayahmu yang terlanjur ku makan tanpa izinnya?"

"bagi saya tiada masalah..in shaa allah saya halalkan...tapi entah dengan saudara2 saya yang jumlahnya 11 orang....saya tidak berani mengatas namakan mereka kerana mereka mempunyai hak waris sama dengan saya..."

ibrahim bertanya," di mana alamat saudara2mu?biar saya temui mereka satu persatu."....setelah menerima alamat, ibrahimbin adham pergi menemui saudara2nya yang lain...biar berjauhan akhirnya selesai juga...semua setuju menghalalkan sebutir kurma milik ayah mereka yang termakan oleh ibrahim....

empat bulan kemudian...ibrahim bin adham sudah berada di bawah kubah sakhra...tiba2 dia terdengar dua malaikat bercakap2...."itulah ibrahim bin adham yang doanya ditolak gara2 makan sebutir kurma milik orang lain..."

"oooo...tidak...sekarang doanya sudah makbul lagi....dia telah mendapat penghalalan dari ahli waris pemilik kurma itu....diri dan jiwa ibrahim kini telah bersih kembali dari kotoran sebutir kurma yang haram kerana masih milik orang lain....sekarang dia sudah bebas..."subhanallah"...

(Sumber: Adakah Allah Selalu di Hatimu, Karangan Ust. Miftah Farid)


http://rostinimajin.blogspot.com


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...