ku di sini

Jumaat, 24 Jun 2011

Aku makan separuh sahaja

Diriwayatkan bahawa pada suatu ketika, Nmbi Sulaiman a.s bertanya kepada seekor semut.
"Berapakah rezeki  kamu dalam setahun?"
Semut menjawab:"Sebutir sebiji gandum."

Maka Nabi Sulaiman a.s pun mengambil semut itu dan diletakkan didalam botol bersama sebutir biji gandum. Nabi Sulaiman a.s  menutup botol tersebut dan meninggalkannya di suatu tempat.

Genap setahun Nabi Sulaiman a.s membuka botol tersebut dan terkejut apabila melihat semut itu hanya memakan separuh sahaja biji gandum itu.

Nabi Sulaiman a.s pun bertanya,"mengapa engkau makan separuh sahaja biji gandum ini?Kenapa tidak habiskan semua?"

Semut pun menjawab,"Kerana tawakal ku selalu kepada Allah, maka aku memakan sebutir biji gandum."Aku amat yakin kepada Allah. Dan Allah tidak pernah lupakanku. Tetapi sekarang tawakalku kepadamu, maka aku makan separuh sahaja.
Aku berkata dalam hati, jika Nabi Sulaiman a.s melupakan aku tahun ini, aku boleh makan separuh lagi pada tahun berikutnya."

 p/s:makan untuk hidup...hidup untuk makan...
http://rostinimajin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...