ku di sini

Sabtu, 2 Julai 2011

Mendisiplinkan anak perlu ketegasan

Oleh Dr Tengku Asmadi Tengku Mohamad
ANAK cemerlang sama ada dalam pelajaran, kokurikulum dan sukan adalah mereka yang disiplin.
Ramai ibu bapa gagal mendi-siplinkan anak mereka dan tidak sedar pentingnya perkara itu.

Mendisiplinkan anak memerlukan ketegasan, komitmen dan kebiasaan ibu bapa sendiri. Apabila kita tegas dan anak tahu yang kita serius, mereka akan akur dan berusaha mematuhinya.

Usah jadi seperti ketam yang mengajar anaknya berjalan betul sedang diri sendiri tidak betul.


Berikut beberapa perkara yang perlu dititikberatkan dalam mendisiplinkan anak:


  • Pastikan mereka tiba awal ke sekolah. Sikap tidak kisah ibu bapa, akhirnya anak didenda pengawas. Ini pasti mengganggu emosi anak dan menyebabkan mereka ponteng kerana takut atau malu masuk ke sekolah.

  • Jejaki anak anda selepas sekolah. Kebanyakan sekolah harian, waktu persekolahan tamat tengah hari sedangkan ibu bapa bekerja hingga jam 5 petang.

    Dalam masa beberapa jam tanpa kawalan itu, anak boleh lakukan pelbagai perkara. Sesekali lakukan pemeriksaan mengejut dengan balik ke rumah awal untuk pastikan aktiviti anak. Jejaki di mana mereka dan
    siapa kawan mereka.

  • Pastikan mereka hadir di sekolah, kelas tuisyen dan kelas agama. Sibukkan diri anak selepas waktu persekolahan dengan menghantar mereka ke kelas tuisyen dan kelas agama.

    Ini membolehkan kita tahu di mana mereka. Periksa dengan guru tuisyen dan agama sama ada anak kita hadir atau tidak. Jangan percaya bulat-bulat cakap anak.

  • Semak beg dan laci anak. Sesekali cuba semak beg dan laci anak dan
    tengok apa di dalamnya. Mereka mungkin menyimpan video lucah atau rokok.

  • Pastikan mereka siapkan tugasan dan kerja sekolah. Namanya pun ber-sekolah jadi pasti ada kerja rumah.

  • Jangan terlalu percaya apabila anak berkata tiada kerja rumah. Lama-kelamaan anak terbiasa dengan tidak me-nyiapkan kerja sekolah. Ini membuatkan mereka tidak faham apa yang dipelajari dan keputusan peperiksaan merosot.

  • Aturkan masa belajar dan masa rehat. Didik mereka konsep pengurusan masa. Mereka perlu tahu waktu belajar, main, menonton TV, Internet, beribadah dan santai.

  • Latih anak dirikan solat di awal waktu. Disiplin anak bermula dengan bagaimana mereka mengerjakan solat.

    Jika suruhan Allah dilewatkan dan diabaikan, sukar mereka mematuhi suruhan manusia. Biasanya anak memberatkan akan kepentingan solat ini. Lama kelamaan ia akan menjadi kebiasaan.

  • Dalam mendisiplinkan anak, ibu perlu adil antara seorang anak dengan yang lain. Jangan anak A perlu berada di rumah sebelum jam 6 petang tetapi anak B, dia balik jam 7 malam, kita masih mendiamkan diri. Ini mungkin menyebabkan anak protes.

  • Dalam mendisiplinkan anak, keseragaman arahan dan peraturan antara ibu dan bapa penting. Ibu kata masuk tidur jam 10 malam, tetapi si ayah suruh jam 11 malam. Mana satu anak nak ikut? Akhirnya mereka ikut masa mereka sendiri.

    Anak yang bermotivasi akan lebih mudah untuk berdisiplin....



  • http://rostinimajin.blogspot.com

    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...